Dit blijkt uit dinsdag gepubliceerde cijfers van Het Oplage Instituut (HOI).
De betaalde oplage van regionale en landelijke kranten bestond in het derde
kwartaal van 2008 uit 3.597.767 kranten.
De kleine christelijke kranten kranten boekten nog enige groei. Zo groeide de
oplage van het Nederlands Dagblad met 2,1 procent en het Friesch Dagblad met
3,1 procent.
Forse daling NRC
Nrc.next zag zijn oplage met 1,4 procent toenemen, maar de oplage van NRC
Handelsblad kromp met 5,2 procent en was daarmee de grootste daler.
Het Financieele Dagblad, in het tweede kwartaal van vorig jaar nog goed voor
een groei van 9,7 procent, kromp in het derde kwartaal met 0,7 procent.
Van de regionale kranten boekte behalve het Friesch Dagblad ook De Stentor een
plusje van 0,8 procent.
Telegraaf de grootste
De grootste krant blijft De Telegraaf met 718.833 exemplaren in het derde
kwartaal van 2008, 2,5 procent minder dan in de maanden juli, augustus en
september van 2007.
Tweede blijft het AD met een oplage van 460.288 exemplaren, een daling van 4,2
procent. De Volkskrant is derde met een oplage 258.569 exemplaren, een
daling van 3,9 procent. Trouw moest 1,5 procent van de oplage prijsgeven en
kwam uit op 103.797 exemplaren.
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl